Kontakt
Pražské Benátky
Společnost Pražské Benátky s.r.o. provozuje pravidelné vyhlídkové plavby v okolí Karlova mostu a na vodním kanále Čertovka. Návštěvníkům zpřístupňuje také unikátní podzemní přístaviště Judita pod Křížovnickým náměstím, a tím i poslední oblouk Juditina mostu. Pražské Benátky s.r.o. se vedle několika přístavišť v srdci Prahy starají také o chod Muzea Karlova mostu. V neposlední řadě společnost Pražské Benátky zajišťuje provoz několika z pražských přívozů.
Historie společnosti
12. května 1993 byla založena První všeobecná člunovací společnost v. o. s. Zpočátku firma provozovala vyhlídkové plavby na dvou lodích ve vodním kanálu Čertovka. První z plavidel bylo kopií vltavského "Šináglu", vlastně velkou pramicí, postavenou v dílně na Veslařském ostrově mistrem Hudečkem. Druhým plavidlem byl nýtovaný parníkový člun "Plecháč", zakoupený v Děčíně. Obě plavidla byla poháněna závěsnými motory Johnson o výkonu 5hp. Původními spoluvlastníky byli Jan Kurc a Zdeněk Bergman.
8. listopadu 1994 koupil podíl od Jana Kurce Ing. Zdeněk Bergman
z Karlových Varů, otec Zdeňka Bergmana.
V roce 1998 došlo k nasazení dalších dvou lodí - vedle Plecháče a Šináglu nově přibyl člun Julius a kovová pramice. Tyto dvě lodě měly závěsné motory Selva a Suzuki.
28. dubna 1999 byla zapsána nástupnická První Všeobecná Člunovací spol. s r. o., jejímž zakladatelem byl Zdeněk Bergman, převozník pražský.
V tomto roce bylo vyrobeno sedm malých ocelových člunů: Dofrchvoj, Pulec, Čolek, Skokan, Ropucha, Rákosníček a Kačenka. Jejich parametry jsou: délka 6,5 metrů, šířka 2,1 metrů a kapacita 11 cestujících. Konstrukce vychází z tradičního plavidla vltavských plavců z roku 1897, nazývaného "naháč" (protože šlo o jednoduchou loďku bez kajuty a dalšího vybavení). Až do roku 2016 byly s těmito malými vltavskými čluny provozovány pražské přívozy P1, P2, P4, P5 a P6.
O tři roky později, v lednu roku 2002, byl do provozu uveden první Patentní vltavský člun Vodouch. Postaven byl jako replika historických pražských člunů vyráběných loděnicí Übigau v Drážďanech s parametry 9,6 m délky, 3,2 m šířky, plochým dnem s ponorem pouhých 0,38 m a kapacitou lodi 32 cestujících.
V srpnu 2002 se společnost Pražské Benátky zapojila do pomoci při povodni stavbou provizorního hrazení na Alšově nábřeží, včetně organizování dobrovolníků a stavby zajišťovacích hrází z pytlů s pískem, které firma zakoupila.
V roce 2004 byla postavena další loď typu Vodouch, tentokrát Vodouš.
O rok později, v roce 2005, následovaly další dvě lodě typu Vodouch, a to Puškvorec a Blatouch. Tím došlo k navýšení kapacity flotily Pražských Benátek na více než trojnásobek cestujících.
Od července roku 2005 firma provozuje celoroční přívoz P1, na trase Sedlec – Zámky.
V červnu roku 2006 firma zakoupila Salonní rychloloď Nepomuk, která je až dosud největší lodí společnosti. Vyrobená byla roku 1933 v belgickém přístavu J. Boel & Zonen v Tamise se jménem "Rhodania" pro rejdařství Rhodania a.s. Během své historie nesla názvy v rejdařství Fritze a Hanse Rittera BRAG v Basileji "Ville-de-Strasbourg" a "Strasbourg" (mezi lety 1937 až 1980), roku 1980 ji německý rejdař Hans Jürgen Voditsch přejmenoval na "Nepomuk".
V červenci stejného roku byl zahájen provoz celoročního přívozu P2, na trase Podbaba – Podhoří.
V období od 1. 11. 2006 do 31. 1. 2007, tedy v rekordně krátkém čase tří měsíců, byla postavena loď pro bezdomovce Hermes.
15. května 2007 bylo otevřeno Muzeum Karlova mostu za podpory hlavního města Prahy a pod záštitou velmistra Rytířského řádu křížovníků s červenou hvězdou.
V roce 2008 byl zahájen provoz přívozu P5 v tzv. dlouhé trase: Císařská louka – Smíchov - Kotevní – Výtoň – Jiráskovo náměstí, s nově zakoupenou lodí Blanice. V tomto roce byla zakoupena také loď Alka, poslední plavidlo České námořní plavby v českých rukou.
15. května 2009 byla obnovena více jak třísetletá tradice vodních Svatojánských slavností NAVALIS, jejichž součástí byla i výstava o sv. Janu Nepomuckém v Muzeu Karlova mostu.
Od 19. září 2009 provozuje společnost Pražské Benátky přívoz P6, na trase Modřany – Lahovičky
Od 31. března 2011 je přívoz P5 v provozu již pouze jako sezonní, od dubna do října v nové trase: Císařská louka – Náplavka Smíchov - Výtoň.
V roce 2011 se zozrostla flotila lodí typu Vodouch, a to o loď nesoucí jméno Blatouš.
13. prosince 2011 byla společnost přejmenována na Pražské Benátky s.r.o.
V roce 2012 byla podle vlastního návrhnu Zdeňka Bergmana, převozníka pražského postavena loď Kazi, a to jako plavidlo projektované speciálně pro přívoz v Černošicích.
V roce 2013 zakoupily Pražské Benátky pravou benátskou gondolu nesoucí jméno Eleanora, vyrobenou v roce 1858.
V roce 2014 byl postaven převozní prám Bivoj, jako zcela nový typ lodi ve flotile společnoti.
Od prosince 2014 spustila s lodí Kazi provoz Přívozu Kazín na řece Berounce.
V roce 2015 byla zakoupena druhá benátská gondola Sara Andrea, vyrobená v roce 1962.
V roce 2016 byla vyrobena převozní loď Baba určená k užití na pražských přívozech. Od 12. července 2016 byla nasazena na Podbabský přívoz P2. Tento typ lodi byl konstruován podle lodí z konce 19. století. Parametry lodi Baba jsou: délka 11,2 m, šířka 3,7 m, ponor 48 cm, výkon motoru 50 kW a kapacita 40 cestujících. Díky palubové konstrukci a novým přístavištím umožňuje berbariérový provoz přívozu.
V roce 2016 byla postavena také další loď typu Vodouch - Plavuně a tři převoznické lodě typu Naomi – Břehule, Břehouš a Ledňáček, které byly od září nasazeny na přívozy P1, P5 a P6.
V roce 2018 se prozatím naposledy rozrostla flotila lodí typu Vodouch, a to o loď Mokrýš, jež byl poprvné na vodu spoštěň během Svatojánských slavností NAVALIS.
Ve stejném roce byla postavena také další převoznická loď Šemík, určená přímo pro provoz Přívozu Vyšehrad.
V letech 2019 a 2020 zajišťovaly Pražské Benátky provoz přívozu ve městě Štětí na trase Štětí - Hněvice, s převozními loděmi Kazi a Šemík.
10. července 2020 byl obnoven provoz Přívozu Vyšehrad a převozní loď Šemík se tak vrátila na svoji domovskou trasu.
Zdeněk Bergman
E-mail: zdenek@bergman.cz
Tel.: +420 776 776 779